onsdag den 8. maj 2013

I Søren Kierkegaards kølvand

I søndags fyldte Søren Kierkegaard 200 år. Det er alligevel noget. Det er blevet fejret og fejres hele året med foredrag og en masse andet. Og det er faktisk ret godt.

Selv er jeg ikke Kierkegaard-nørd eller sådan noget. Jeg har kun læst nogle af hans værker. Og nogle bøger om ham. Så jeg skal ikke forsøge at give en indføring i hans univers. Men jeg har dog en tanke:

For Søren Kierkegaard var det vigtigt, at troen på Kristus ikke bare var en historisk viden men en personlig - eksistentiel - tro. Han forsøgte at tale til hiin enkelte. Og hvis dette års fejring af den danske teolog og filosof kunne bevæge flere af Sørens landsmænd fra en historisk eller kulturel kristendom til en personlig eller eksistentiel kristentro, ja, så tror jeg, han vil klappe i sine små forfatterhænder.

Jeg håber derfor, at fejringen ikke bare bliver højtravende filosofisk snak, som holder både Søren og Kristus på afstand - men snak, der udfordrer hiin enkelte til et valg, et spring.

KH H

Ingen kommentarer:

Send en kommentar