tirsdag den 9. februar 2016

Bryllupstaler

Jeg havde i weekenden den fornøjelse at vie et dejligt ungt par. Og i den forbindelse holdt jeg jo en tale om ægteskabet - om det at ville hinanden, at ville elske og ære. Og til festen senere var der jo også en masse gode ord om ægteskabet til det skønne par. Rigtig godt!

Og så var det jo lige, jeg tænkte: Hvor mange af os, som har været gift i 5, 10, 15, 20 eller flere år lever rent faktisk efter de gode råd og vejledninger, som vi har hørt eller endda selv sat ord på gennem tiden? Hvor mange af os elsker virkelig vores ægtefælle - ikke bare med følelser men også med konkret liv i ord og handling? Hvor mange af os ærer virkelig den anden i hverdagens mange forskellige relationer og situationer? Hvor mange af os lever barmhjertigt, tålmodigt, tilgivende?

Jeg håber, at det kan siges om mange af os. Men jeg kan samtidig godt frygte, at ægtefællen i for mange tilfælde bliver en selvfølge, én man tager for givet. Og sådan må det ikke være eller blive!

Derfor: Du eller I, som har været gift i kortere eller længere tid - husk at elske og ære med følelser, med evne, med vilje med det hele og hele tiden! Husk at leve det, som vi siger til nygifte! Husk at leve det, som blev læst dengang i kirken! Husk det nu! Det er vigtigt og godt og en helt fantastisk fornuftig investering i livets vigtigste relation!

KH H

Ingen kommentarer:

Send en kommentar