mandag den 22. august 2016

Kristendomsundervisning i folkeskolen

En ny undersøgelse viser, at det er en generel tendens, at man i folkeskolerne forfordeler undervisning i kristendom i forhold til andre religioner. Det er tilsyneladende problematisk, fordi loven siger, at religionerne skal have lige behandling i faget.

Men så mener jeg, at loven bør laves om!

Jeg mener ikke, at man i folkeskolen skal forkynde kristen tro (det må vi præster tage os af), men jeg mener helt bestemt, at kristendom skal have en grundigere gennemgang end alle de andre religioner - af den simple grund, at vores land er formet af og bygget på den kristne tro. Vores mange værdier og vores kulturelle tone er formet af kristen tro. Og derfor må man da i folkeskolen gøre noget ekstra ud af det.

Dette ekstra fokus bliver i denne tid mere og mere påkrævet, fordi der kommer mange til vores land, som ikke kender Danmarks kristelige grundtone. Disse nye danskere skal selvfølgelig frit kunne tro, som de vil. Men de skal samtidig have et grundigt kendskab til dansk kultur - inkl. Danmarks kristelige fundament!

Ovennævnte undersøgelse peger derfor på en for mig glædelig tendens. Og hvis tendensen strider imod folkeskoleloven, ja, så mener jeg, at det er loven og ikke den konkrete prioritering i undervisningen, der skal laves om!

KH H

Ingen kommentarer:

Send en kommentar