tirsdag den 17. februar 2015

Islamistisk terror i København

I weekenden blev København ramt af terror. Og med rette har det såret os danskere dybt, fordi vi holder af vores tryghed og frihed. Og derfor var op mod 40.000 mennesker i aftes samlet på Østerbro for at mindes de to døde og for at markere fællesskab og sammenhold. Super! Jeg ville gerne have været der.

Og bagefter kommer så debatten. Hvad var det, der skete? Og hvorfor? Og hvem står bag? Og hvad skal vi gøre? Og i den debat kommer vi til at forholde os til islam og islamisme.

Det er politisk korrekt at sige, at det ikke er islam, der står bag terroren. Man vil hellere sige, at det er ekstremisme, der er problemet - for at undgå at pege på en bestemt religion og dermed pege på 1½ milliard mennesker verden over. Og man gør ret i at skelne mellem islam som religion og så den ekstreme islamisme, som terroriserer verden. For mange, mange muslimer verden over er jo fredelige og gode mennesker, heldigvis! Og vi må for alt i verden ikke skubbe alle disse mennesker fra os!

Alligevel må vi vel sige, at der i islam som religion og ideologi ligger spirer til vold og terror. Islamisterne har jo ikke selv fundet på det hele. De har måske nok læst koranen og haditherne selektivt ... men de har ikke selv opfundet deres ekstreme version af islam. Den kommer et sted fra. Og det må både vi og vores muslimske medborgere se i øjnene og forholde os til.

Terroren i København var islamistisk. Og islamisme har rødder i islam.

KH KH



4 kommentarer:

  1. Så faktisk er islam også af det onde? Eller hvad er dit synspunkt i grunden, kære Henrik? :-)

    SvarSlet
  2. Jeg tror ikke, at jeg i min korte tekst siger, at islam er af det onde. Så nej, det vil jeg ikke uden videre sige. Og jeg vil som skrevet slet ikke sige, at alle muslimer er onde eller potentielle terrorister. Jeg siger bare, at tankerne om at bruge vold for at fremme islam eller bekæmpe islams fjender ligger i islams DNA (Koranen og haditherne). Og at den ekstreme version af islam derfor ikke har opfundet noget fremmed, som de så har puttet ind i religionen. De har rendyrket og ekstremiseret noget, som allerede er der. Og det er den sammenhæng, som vi og i høj grad også de muslimske medborgere må se i øjnene og forholde sig til.

    KH H

    SvarSlet
  3. Tak for dit svar! - Nej, du siger ikke, islam er af det onde. Mit spørgsmål er polemisk. Men du siger, "det er politisk korrekt at sige, at det ikke er islam, der står bag terroren", og efterlader læseren (i hvert fald mig) med en trang til at spørge, hvordan man så efter din mening skal formulere sig, hvis man skal styre uden om den politiske korrekthed?
    Jeg har aldrig selv læst Koranen, men efter en MEGET overfladisk research er jeg nu alligevel overrasket over, hvor mange skriftsteder der opfordrer til vold mod de vantro. Men der er jo også skriftsteder, der opfordrer til fred og barmhjertighed. Så hvad skal man mene? Jeg ved det ikke selv.
    Så du artiklen i KD d. 21.2.? http://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/efter-terrorangrebet.-sidder-volden-i-islams-dna
    Måske skulle man læse Kurt Christensens bog "Lydighed eller lovsang".

    SvarSlet
  4. Mht. politisk korrekthed: Jeg synes, at man skal turde konstatere, at hovedparten af den terror, der finder sted i vores verden og tid, har baggrund i islam/islamisme. Jeg mener ikke, at det er nok at pege på ekstremisme ... for hvad er det? Jehovas Vidner er ret ekstreme - men på ingen måde til fare for samfundet. I nogle menneskers optik er jeg måske ekstrem, men jeg bruger ikke vold. Så den konstatering må man gøre, så man kan dykke ned i motiverne - og så man kan udfordre ledere i islam til at forholde sig til problemet.
    Men så skal man samtidig jo sige, at denne konstatering ikke betyder, at alle muslimer er terrorister eller potentielle terrorister eller farlige for samfundet.
    Begge dele må kunne siges.
    Og ja, Kurt Christensens bog er god - den har været min grundbog i forsøget på at få lidt mere overblik over islam. Og nej, jeg har ikke læst koranen endnu ... men jeg har planer om at gøre det. Jeg tror, at et af problemerne er, at muslimer både har koranen og en masse hadither (beretninger om Muhammed), og at der ikke i islam er enighed om, hvad der har autoritet eller hvilke dele af koranen, der er vigtigst. Der er tilsyneladende ret stor forvirring om islamisk dogmatik".

    KH H

    SvarSlet