tirsdag den 4. februar 2014

Ny kirkeminister

Efter SF's exit fra regeringen er der blevet flyttet rundt på taburetterne på Christiansborg. Og i den forbindelse blev også opgaven som kirkeminister flyttet. Manu Sareen er ikke længere folkekirkens chef. Nu hedder ministeren Marianne Jelved.

Jeg ved ikke nok om MJ til at kunne sige en masse for eller imod. Men jeg fornemmer, at hun har sans for det kirkelige, og jeg mener, at hun selv bekender en kristen tro. Og det er i sig selv godt, for så må hun jo have en god mulighed for at lytte og for at behandle kirken og ikke mindst kirkens indre anliggender med respekt. Og det er virkelig godt.

Desuden kender jeg hende som den minister, der havde mod og styrke til at gå imod biskoppens indstilling til lukning af københavnske kirker. Og uanset om man nu mener det ene eller andet i den sag, så er det godt, at hun evner at se nøgternt på en sag og træffe en beslutning - tilsyneladende uden hensyn til, om beslutningen er populær.

At Manu Sareen så stopper som kirkeminister, kan jeg kun glæde mig over. Jeg har i ham ikke set mange hensyn til kirkens liv. Og jeg fornemmer heller ikke meget personligt kirkeligt hjerteblod i ham. Han er sikkert en flink fyr ... men han har trampet rundt i de kirkelige bede. Og det ærgrer jeg mig over.

Måske bliver kirkepolitikken ikke meget anderledes ... men måden at gå til opgaven på bliver helt sikkert anderledes.

KH H

Ingen kommentarer:

Send en kommentar