tirsdag den 1. april 2014

Carl Oluf og jeg

For tiden læser jeg bøger af den svenske prædikant Carl Oluf Rosenius. Prædikanten, som næsten har guru-niveau i nogle kirkelige kredse, hvor børn vokser op med daglig læsning af hans andagter. Og som er fuldstændig ukendt i andre kredse.

Selv er jeg ikke vokset op med Carl Oluf. Og jeg har gennem tiden ikke læst meget af ham. Men nu skulle det være. Og jeg er glædeligt overrasket over hans enkle og ofte enfoldige forkyndelse af Jesus Kristus som Guds vej til redning for os mennesker. Han taler karskt om synd (som vi jo ikke har så meget lyst til at snakke om i dag). Men han gør det ikke, for at få alle til at have det dårligt med sig selv. Nej, han gør det, for på den baggrund at kunne tale om den frihed, som Jesus Kristus har givet os ved sin død og sin opstandelse. Og det er stærkt. Som en læge, der har mod til at fortælle om sygdommens virkelighed og alvor for derved at kunne pege på behandlingens nødvendighed. Og for derved at glæde patienten med en behandling, der helbreder.

Carl Oluf Rosenius er et fantastisk oplæg til den kommende påske, hvor vi i kirkerne netop igen vil zoome ind på Jesu død og opstandelse og glæde os over, at den Gud, som virkelig findes også virkelig elsker os syndere meget mere, end vi kan forstå.

Glædelig for-påske!

KH H

Ingen kommentarer:

Send en kommentar